Vindbaarheid foto’s verbeteren

Heet bovenstaande titel nog steeds een alliteratie, beginrijm, stafrijm of Germaans rijm te zijn, ook als ik V en F door elkaar gebruik?
Maar toch wel met predikaat ‘fonetisch’ dan?!

Daar gaat het niet om!
Het gaat om de vraag hoe je er voor kunt zorgen dat de foto’s die je op je WordPress website plaatst, hoger in zoekmachine ranking kunnen komen.

Onlangs kreeg ik hierover een vraag van een relatie. Hieronder kun je een deel van mijn antwoord lezen.

Eerst even wat achtergrond

Afbeeldingen krijgen in WordPress hun eigen adres, net als pagina’s, berichten enz. Het adres van de afbeeldingen wil je doorgaans niet gebruiken omdat de afbeeldingen worden getoond als onderdeel binnen een pagina en niet op zichzelfstaand getoond moeten worden.

Een voorbeeld:
Foto foto3.jpg heeft eigen adres https://yourwebsite/22-januari-2020-boodschappen/foto3/
Maar als je dat adres bezoekt, wordt gewoon de afbeelding met adres https://yourwebsite/wp-content/uploads/2020/01/foto3.jpg getoond.

Dat is meestal het gewenste gedrag. Maar en dus niet altijd.

In het vervolg van dit bericht gaan we er vanuit dat je gebruik maakt van de Yoast SEO plugin. Als dat niet het geval is, installeer dan eerst die plugin en richt deze in zoals je denkt dat het beste is voor jouw situatie. Daarna kun je hieronder verder lezen.

Media afzonderlijk aan Google melden

Bovenbeschreven werking kan worden aangepast met een setting in https://yourwebsite/wp-admin/admin.php?page=wpseo_titles#top#media.
Het gevolg daarvan is dat het adres https://yourwebsite/22-januari-2020-boodschappen/foto3/ nu ook echt die pagina toont met daarop de betreffende afbeelding en bijbehorende informatie.
Dit zal bijdragen aan de vindbaarheid van de afbeeldingen.

Zie deze notitie die verschijnt bij het aanzetten van de genoemde optie:
Door deze optie in te schakelen worden de URL’s zichtbaar voor zowel bezoekers als voor Google. Om waarde toe te voegen aan je website moet deze informatie van toegevoegde waarde zijn of anders heeft het mogelijk een negatieve impact op je ranking. Denk goed na over de implicaties en lees dit bericht als je meer informatie wil over de impact van het weergeven van media in zoekresultaten.

Informatie aan afbeeldingen toevoegen

Daarvoor is het dan wel een belangrijke voorwaarde dat de informatie bij de afbeelding wordt ingevuld: Alternatieve tekst, Onderschrift en Omschrijving.

Dit kan bij het uploaden worden ingevuld of achteraf via het bewerken van de media. Maar ook als deze optie niet wordt aangezet is de sleutel tot betere vindbaarheid het invullen van de info per afbeelding omdat diezelfde info ook zal worden gebruikt bij het weergeven van de afbeeldingen op de home page en de individuele berichten met de foto’s.

Hoe meer ‘aanknopingspunten’, hoe groter de vindbaarheid

Google is verzot op tekst, of in deze beter gezegd ‘context’.

Hoe meer info in de buurt van de afbeeldingen opgenomen, hoe meer aanknopingspunten voor google om te indexeren.

Dus: maak gebruik van de velden die je kunt invullen bij afbeeldingen.
Denk ook aan de mogelijkheid van het gebruik van steekwoorden in de omschrijving.

Externe verwijzingen

Misschien wel de krachtigste maar ook lastigste manier is om ‘incoming links’ te realiseren. Dat is vooral lastig omdat je dan afhankelijk bent van andere partijen die dergelijke links willen plaatsen.

Er zijn wel wat manieren om dat technisch te ondersteunen / vereenvoudigen. Denk aan gebruik van de standaard RSS feed of oEmbed mogelijkheden door andere partijen.

De RSS feed kan eenvoudig met een RSS reader op any site worden weergegeven. Daarmee kan bijvoorbeeld automatisch steeds de nieuwste afbeelding worden getoond met link naar je eigen site.

Sites die oEmbed ondersteunen (en dat geldt voor iedere WordPress site) kunnen berichten van jouw site embedden door gewoon het adres van het betreffende bericht in een tekst te plakken.

Misschien ken je partijen die hun website willen verrijken met jouw afbeeldingen. Het mes snijdt dan aan twee zijden: zij een mooie afbeelding, jouw afbeelding beter vindbaar.

Tot slot

Afijn. Er is natuurlijk nog (veel) meer mogelijk Bovengenoemde punten zijn in ieder geval redelijk haalbaar. Wil je meer, dan weet je me vast te vinden. 🙂