Internet advertenties


Foto: Abel Minnee (voor De Correspondent)

De Correspondent heeft twee artikelen gewijd aan Internet advertenties: deel 1 Dit is de nieuwe internetbubbel: online advertenties en deel 2 De (on)zin van online advertenties: meetbaarheid is heilig, maar écht meten is onmogelijk.

Bubbel?

Deel 1 zoomt in op de oorzaak van wat wellicht een advertentiebubbel zal blijken te zijn: het verwarren van het effect van selectie en het effect van adverteren. Als je selectie zodanig is dat je in feite alleen mensen bereikt die toch al bij je willen kopen, is het advertentie effect ogenschijnlijk groot maar in wezen verwaarloosbaar klein.

Maar onwetendheid is geen incompetentie. Je bent niet incompetent als je nieuwsgierig bent.

Steve Tadelis
Hoogleraar Economie universiteit van Californië

Lees het volledige artikel op de Correspondent voor het prachtige voorbeeld van de pizza flyers. En ook voor talloze andere prachtige uiteenzettingen over belangen en blinde vlekken.

Blazers?

Na de analyse van deel 1 gaat deel 2 in op een ontnuchterende opsomming van voorbeelden van fraude, slagers die hun eigen vlees keuren en wat dies meer zij. Dus eigenlijk de bubbelblazers.

De helft van mijn reclamebudget is weggegooid geld. Ik weet alleen niet welke helft.

John Wanamaker
150(!) jaar geleden Marketingpionier

Ook in dit deel wordt een plethora aan interessante cases voor het voetlicht gebracht. Maar een weg naar voren mist node; hoe dan?!

In de verdieping

Lees Thinking, fast and slow van 2002 Nobelprijs winnaar Daniel Kahnemann.
Takeaway met dank aan de samenvatting op bol.com: System 1 is fast, intuitive, and emotional; System 2 is slower, more deliberative, and more logical. The impact of overconfidence on corporate strategies, the difficulties of predicting what will make us happy in the future, the profound effect of cognitive biases on everything from playing the stock market to planning our next vacation—each of these can be understood only by knowing how the two systems shape our judgments and decisions. we nemen

Lees Consciousness explained van wetenschapsfilosoof Daniel Dennett, in bijzonder het hoofdstuk over Phenomenology.
Takeaway met dank aan bol.com: What people think of as the stream of consciousness is not a single, unified sequence, the author argues, but ”multiple drafts” of reality composed by a computer-like ”virtual machine”.
In Phenomenology gaat Daniel in op het meten van het bewustzijn – waarbij het bewustzijn zelf dus een rol speelt bij dat meten. Als je dacht dat het meten van advertenties lastig is, moet je dit lezen!

Mark Twain schreef al: There are three kinds of liars: liars, damned liars, and statisticians.

Wie de Webbouwmeester persoonlijk kent, weet dat hij alleen nuchter, gefundeerd advies geeft over vraagstukken als het onderhavige. Gewoon eens vragen.